Ikarus Matchbox
Az Ikarus Matchbox gyűjteményhez kapcsolódóan fontosnak tartjuk röviden bemutatni a modell mintájául szolgáló IK 300-as buszcsalád történetét, típusait.
Ikarus Matchbox
 
A hetvenes években még évi tízezer-számra gyártotta az Ikarus a világszerte ismert 200-as típuscsalád buszait, mikor már megkezdődtek az utódtípus tervezési munkái. Ezt részben a még korszerűbb járművek iránti igény, másrészt a helyi- és helyközi busz-platformok szétválasztásának szükségessége indokolta.

A városi változatok a 400-as jelzéssel váltak ismertté, míg a távolsági, turista buszok a 300-as családhoz tartoznak.

A prototípus 1982-ben készült el, tervezésében olyan nagy nevek játszottak fő szerepet, mint Mádi Jenő, Mares Gyula, Oszetzky Károly, vagy Finta László. Az első példányt (380 NE, ill. 386 K1) többször módosították, végül az 1984-es Budapesti Nemzetközi Vásáron (BNV) láthatta először a nagyközönség a későbbi szériamodellek alapjául szolgáló 386 K2-t.




A fejlesztés közben nagy hangsúlyt fektettek a biztonságra, gazdaságosságra, a vezető- és utas komfortra, a sorozat többi tagjának fejlesztését megkönnyítő modulrendszerű építési módra. Mindezt úgy sikerült megoldani, hogy még a formavilág is gyönyörűre sikerült, méghozzá annyira, hogy akkoriban a 300-as család típusait Európa legszebb hátfalú buszaiként emlegették.

A rövidebb és alacsonyabb padlószintű 365-ös 1985-ben mutatkozott be, megalkotásáért tervezőit Ipari Formatervezői Nívódíjjal jutalmazták.



A harmadik alapváltozatot, a 385-öst háttérbe szorította a 386-os, illetve a székesfehérvári és a mátyásföldi gyár házi háborújában, a 250-es alapjaira épített 350-es, így ebből csak a prototípus készült el.


A sorozat legkisebb tagja sem lett sikeres, a 30 fős 325-ös kis mérete, nívós komfortja és műszaki megoldásai gazdaságilag ellehetetlenítették.


A későbbiekben a család egyes típusait építették önhordó, illetve alvázas (396) kivitelben. Készültek Rába, Volvo, Scania és Renault alvázas buszok, sőt háromtengelyes modellek is, de ezek már az Egyedi Gyáregység nevéhez köthetők.



(E rövid összefoglaló a Gerlei Tamás, Kukla László és dr. Lovász György nevével jelzett, a Maróti Könyvkiadó gondozásában megjelent, 'Az Ikarus évszázados története' című könyv alapján készült.)
 
 
English version
 
  • Gyári sorozatok
  • Extra kiadások
  • Céges ajándékok
  •  
  • A Matchbox 'Code' jelölések jelentése
  • Az Ikarus 300-as buszcsalád története
  • Modellboltok
  •